Jak dzieci radzą sobie z trudnymi emocjami?

Emocje są częścią życia każdego człowieka. Z psychologicznego punktu widzenia są reakcją na otoczenie, zachodzące zmiany, docierające bodźce. Pojawiają się pod wpływem tego, czego doświadczamy w relacji z otaczającym światem. Mimo, że jedne są dla nas przykre, a inne przyjemne, to nie ma emocji złych ani dobrych. Wszystkie informują nas o zmianach. Zły może być natomiast sposób ich okazywania. W ostatnich latach kluczowe znaczenie przypisuje się kontrolowaniu emocji. Na czym polega ta umiejętność i czy rzeczywiście jest ona tak ważna?  Czy można  się jej nauczyć?

 

Emocje cechuje:

  • Przedmiot – to, co je wywołuje i wiąże się z treścią emocji,
  • Kierunek – który motywuje do podejmowania działań przybliżających do przedmiotu wywołującego emocję lub unikania go,
  • Natężenie, siła – związane z pobudzeniem organizmu, które wywołują.

 

Świat pełen wrażeń

Podstawową umiejętnością w tym zakresie jest rozpoznawanie emocji, czyli nazywanie tego, co w danym momencie przeżywamy. Jak trudna jest to umiejętność niech świadczy fakt, że gdy w trakcie warsztatów proszę o wypisanie dziesięciu nazw emocji, uczuć, niewielu osobom się to udaje. Miłość, smutek, gniew, rozpacz, radość –  to te najczęściej wymieniane, a przecież przeżywamy ich o wiele więcej.

 

Na sposób przeżywania i wyrażania emocji wpływ mają:

  • Temperament – jeden z komponentów osobowości, w procesie wychowania ulega niewielkim modyfikacjom i jest zależny od układu nerwowego,
  • Doświadczenie – to nabyte w procesie wychowania i nauki, związane z samodzielnie podejmowaną aktywnością,
  • Przekaz rodzinny – często jest związany ze społecznym postrzeganiem płci, czyli: „Chłopaki nie płaczą”, „Taka ładna dziewczynka, a tak się złości”.

 

Zdaniem psychologów emocje pełnią funkcję motywacyjną, pobudzają do działania i ukierunkowują je, regulują interakcje społeczne. Szczególną trudność w procesie wychowawczym sprawiają rodzicom te emocje, których przeżywanie wiąże się z niewłaściwym zachowaniem dzieci, zwłaszcza z agresją. Ich źródłem u dzieci najczęściej są:

  • Poczucie utraty kontroli – dziecko chce coś zrobić, stara się, a jego działania nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, „nie wychodzi” mu, np. wieża z klocków, którą długo budowało kolejny raz się przewraca – rodzi się wtedy złość, która prowadzi do buntu i walki;
  • Trudne do wykonania zadania lub nudne obowiązki –  złość jest odpowiedzią na nie;
  • Wymagania przekraczające możliwości dziecka – powodują poczucie bezradności i niepokoju;
  • Brak aprobaty otoczenia – to sprawia, że dziecko czuje frustrację;
  • Niespełnienie oczekiwań – dziecko może być rozczarowane i załamane.

 

Aby pomóc dziecku radzić sobie z trudnymi dla niego emocjami:

  • Obserwuj dziecko,
  • Pomyśl, co jest źródłem danych zachowań,
  • Zastanów się, czy należy starać się zapobiec tej emocji, czy też pozwolić ją dziecku przeżyć,
  • Jeśli chcesz zapobiegać: zastosuj profilaktykę,
  • Jeśli chcesz, by ją przeżyło: bądź przy dziecku, naucz je społecznie aprobowanych sposobów wyrażania danej emocji,
  • Pokonaj bezradność, która rodzi złość, co często prowadzi do przemocy,
  • Ucz dziecko, że przeżywanie ich jest naturalne i by nie czuło się bezradne.

 

Emocje do przeżycia

Dla rodziców nieprzyjemne emocje przeżywane przez dziecko są często frustrujące. By tego uniknąć, starają się chronić dzieci. Zapobieganie wszystkim trudnym emocjom nie jest rozwiązaniem. Rodzice powinni dawać dziecku wsparcie, tak, by wiedziało, że są przy nim i  można na nich liczyć. Często po ekspresyjnym wyrażeniu emocji – zwłaszcza po wybuchu złości czy zazdrości – rodzice obrażają się na dziecko, przestają się do niego odzywać. Wtedy czuje ono, że to co się wydarzyło jest niewłaściwe, ale reakcja rodziców powoduje kolejne uczucia: czuje się porzucone i nieakceptowane. Zaczyna uruchamiać się w nim mechanizm tłumienia i wypierania przykrych dla niego emocji, co w konsekwencji prowadzić może do ich somatyzacji, czyli np. mdłości lub gorączki. Jeśli rodzic  w tych  sytuacjach  jest blisko, dziecko dostaje szansę doświadczenia tego, że błędy trzeba i można naprawiać. Uczy się, że z każdej sytuacji da się wyjść, a relację z bliską osobą, zwłaszcza z mamą lub tatą, da się odzyskać. Dzięki temu dzieci:

  • Uczą się radzić sobie z trudnymi emocjami,
  • Zyskują poczucie wpływu, sprawstwa,
  • Postrzegają świat jako bezpieczny,
  • Wiedzą, że złe zachowanie wiąże się z negatywnymi konsekwencjami, ale nie jest to nigdy odrzucenie przez rodziców.

 

Pomóż dziecku radzić sobie z emocjami:

  • Nazywaj i odzwierciedlaj uczucia – małe dzieci nie posiadają wystarczających umiejętności komunikacyjnych, aby wypowiedzieć to, co czują. Swoje negatywne emocje wyrażają całym ciałem, czasami w zaskakujący rodziców sposób. Stąd też budzą one w rodzicach niepokój, bezradność czy złość. Powiedzenie: „Wydaje mi się, że jesteś bardzo zły”, „Widzę, że boisz się samemu przejść przez ten mostek” otwiera rozmowę, która pozwala dziecku poznać siebie oraz zrozumieć reguły obowiązujące w bliższym (rodzinnym) i dalszym środowisku społecznym.
  • Selektywnie ignoruj – pozwól dziecku przeżyć emocję. Ignoruj zwłaszcza te, które zwrócone są na zdobycie Twojej uwagi (np. dziecko krzyczy „Nienawidzę cię!”). Gdy dziecko się uspokoi, porozmawiaj z nim o myślach, które mu wtedy towarzyszyły i zachowaniach, które zostały wyzwolone. Spróbujcie razem wymyślić, jak można było sobie z daną sytuacją i emocją poradzić. Zapobiegnie to bezradności dziecka oraz zwiększy szansę na pojawienie się w podobnych sytuacjach innych, aprobowanych społecznie zachowań.
  • Akceptuj negatywne emocje dziecka – z jednoczesnym brakiem aprobaty niepożądanych zachowań. Konsekwentnie pokazuj, że zachowania agresywne wobec innych i siebie są nieodpowiednie, krzywdzą innych, skutkują odrzuceniem;
  • Stawiaj granice – kształtuje to w dziecku empatię;
  • Pomóż dziecku samodzielnie regulować emocje – rozmawiaj o nich, stwórz plan radzenia sobie z trudnymi emocjami, rozmawiaj o strategiach, które mogą pomóc. Nie chroń przed sytuacjami, które dla dziecka są przykre. Pochwal, gdy poradzi sobie z trudnymi uczuciami. Pamiętaj o konsekwencjach, gdy zachowania są nieodpowiednie. Powinny one dotyczyć zachowań a nie emocji i by były dla dziecka przewidywalne.

 

Gdy rodzic czuje się bezradny…

Są sytuacje, w których rodzic nie jest w stanie podjąć natychmiastowych działań. Dziecko tak się „zanosi” w przeżywaniu i wyrażaniu emocji lub wpada w taką furię, że nie ma możliwości, aby z nim rozmawiać. Skuteczne jest wtedy odizolowanie dziecka (nie odsyłanie za karę do pokoju czy kąta), zaproponowanie, aby przez chwilę pobyło samo. Jeśli to się nie udaje warto, aby rodzic odszedł na bok. Terapeuci mówią o sekwencji: odejdź, odlicz, oddychaj, porozmawiaj, popraw, przeproś. Ta metoda jest najwłaściwsza nie tylko w przypadku, gdy dziecko przeżywa trudne emocje, ale także i wtedy, gdy przeżywają je dorośli.

 

Kiedy dziecko w głęboko przeżywanych emocjach zaczyna zachowywać się destrukcyjnie: niszczy rzeczy, kaleczy inne osoby lub samo się okalecza wskazane jest zastosowanie holdingu czyli  wymuszonego, siłowego przytulenia dziecka, mimo jego silnego oporu. Ważne jest w tym czasie mówienie o swoich odczuciach związanych z zachowaniem dziecka oraz zapewnianie o swoim uczuciu wobec niego. Holding pomaga wyeliminować poczucie lęku oraz odbudować utraconą więź fizyczną
i emocjonalną.

 

W wychowaniu ważne jest aby:

  • Umożliwić rozwój autonomicznych zdolności samoregulacyjnych dziecka,
  • Nauczyć dziecko, aby podejmowało działania zgodne z przyjętymi normami społecznymi
    samodzielnie, bez przymusu,
  • Wyposażyć dziecko w strategię radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.

 

Na koniec zaznaczyć należy, że dzieci często są filtrem, katalizatorem emocji rodziców i innych osób znaczących. Na niczym spełzną wysiłki, by wprowadzić w życie zaproponowane działania, jeśli samemu nie będzie się realizowało ich w swoim życiu. Dzieci robią nie to, co im mówimy, ale to, co obserwują u dorosłych i czego doświadczają na co dzień.

Złość, agresja, płacz albo radość bez końca – dzieci przeżywają świat intensywnie. Uczą się dopiero, jak radzić sobie z uczuciami. Rodzice również dopiero poznają dziecięcy sposób radzenia sobie z emocjami. Są dla nich wsparciem w trudnych chwilach, ale sami również potrzebują wskazówek. Nie da się uchronić dzieci przed wieloma przeżyciami – jednak można pomóc im radzić sobie z nimi.